PLAN MIESIĘCZNY – KWIECIEŃ
Tematy kompleksowe:
- Morskie opowieści
- W domu i w zagrodzie
- Eko stylem życia
- Strażnicy książek
ZAŁOŻENIA EDUKACYJNE:
- Doskonalenie umiejętności tworzenia konstrukcji płaskich i przestrzennych oraz kompozycji z różnorodnego materiału, z wykorzystaniem właściwych sposobów łączenia, montowania.
- Doskonalenie umiejętności kreślenia wzorów, szlaczków w liniaturze, z zachowaniem regularnego odstępu między elementami graficznymi.
- Doskonalenie sprawności rąk oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas zabaw ruchowych, ruchowo-naśladowczych, manipulacyjnych, rozgrywek sportowych.
- Systematyczne uczestniczenie w zabawach ruchowych i zajęciach gimnastycznych.
- Zachęcanie do aktywności ruchowej, zabaw na świeżym powietrzu oraz uprawiania sportu.
- Kształtowanie nawyku przestrzegania zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo własne oraz partnerów zabawy.
- Wdrażanie do stosowania własnych strategii radzenia sobie w sytuacjach trudnych emocjonalnie.
- Prawidłowa reakcja na zauważone zagrożenie lub wyrządzaną krzywdę zwierzętom.
- Dostrzeganie, że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania, przejawianie w stosunku do nich życzliwości i troski.
- Kształtowanie umiejętności dostrzegania wpływu książek na emocje i nastrój.
- Doskonalenie umiejętności posługiwania się gestem, mimiką, ruchem w celu wyrażenia określonych treści i odczuwanych przez postać emocji.
- Doskonalenie umiejętności pełnienia określonej roli w grupie.
- Doskonalenie umiejętności oceniania zachowania innych oraz dokonywania samooceny, oceny innych z zastosowaniem adekwatnych określeń oraz wczuwaniem się w sytuację i odczucia danej osoby.
- Kształtowanie postawy szacunku dla pracy rolników wdrażanie do kultywowania zwyczajów i tradycji regionalnych oraz rodzinnych.
- Wdrażanie do przestrzegania zasad uczciwej rywalizacji podczas gier zespołowych, konkursów, zawodów sportowych oraz reguł w grach planszowych.
- Wdrażanie do podejmowania działań służących osiągnięciu wspólnego celu (zespołowe planowanie, realizowanie zadań, odczuwanie współodpowiedzialności za przebieg i efekt końcowy).
- Kształtowanie postaw proekologicznych w codziennym życiu (segregacja odpadów, oszczędzanie wody i energii (np. zachowania z codziennego życia, udział w akcjach „sprzątanie świata”).
- Kształtowanie aktywnej postawy podczas zajęć (stawianie pytań, udzielanie odpowiedzi, podążanie za tokiem rozmowy).
- Wdrażanie do samodzielnego podejmowania decyzji oraz ponoszenia ich konsekwencji.
- Kształtowanie świadomości narodowej i poczucia dumy z faktu bycia Polakiem, przez dostrzeganie piękna: języka, literatury.
- Przejawianie poczucia własnej wartości jako osoby, wyrażanie szacunku wobec innych.
- Wzbogacanie wiedzy na temat zwierząt domowych, hodowlanych, egzotycznych.
- Wzbogacanie wiedzy na temat postępu technicznego w gospodarstwie rolnym.
- Doskonalenie umiejętności płynnego mówienia podczas rożnych form wypowiedzi i sytuacji.
- Kształtowanie umiejętności deklamowania wierszy grupowo i indywidualnie.
- Kształtowanie umiejętności czytania prostych wyrazów z poznanych liter.
- Kształtowanie umiejętności układania wyrazów z liter i zdań z rozsypanek wyrazowych.
- Doskonalenie umiejętności przeliczania, dodawania i odejmowania w zakresie 9.
- Kształtowanie pojęcia liczby 10.
- Rozpoznawanie cyfr oznaczających liczby od 0 do 10.
- Dostrzeganie znaczenia liter oraz cyfr i numeracji w życiu codziennym.
- Kształtowanie pojęcia stałości liczby elementów zbioru.
- Bogacenie doświadczeń w zakresie mierzenia długości, wspieranie rozwoju dziecięcego myślenia w zakresie stałości długości.
- Dostrzeganie znaczenia stosowanych miar w życiu człowieka.
- Doskonalenie umiejętności rozumienia i wyjaśniania znaczenia umownych symboli i znaków znajdujących się w otoczeniu, np. alfabet Morse,a, sygnały świetlne, dźwiękowe.
- Rozwijanie zainteresowania osiągnięciami, wynalazkami człowieka.
- Wzbogacenie wiedzy na temat środków transportu, roślin i zwierząt wodnych.
- Doskonalenie umiejętności klasyfikowania jakościowego i ilościowego przedmiotów.
- Doskonalenie umiejętności tworzenia i odtwarzania rytmicznych układów.
- Kształtowanie umiejętności rozpoznawania monet oraz rozumienia, do czego służą pieniądze.
- Doskonalenie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych, prawidłowości podczas przeprowadzania doświadczeń.
- Wzbudzanie zainteresowania czytaniem i literami: litery „g”, „G”.
- Doskonalenie umiejętności wykorzystywania piktogramów do kodowania informacji.
- Poszerzanie wiadomości o zagrożeniach dla przyrody wynikających ze zmian klimatycznych, rozwoju cywilizacji oraz codziennej działalności człowieka (zanieczyszczanie wody, powietrza, gleby).
- Poszerzanie wiadomości na temat sposobów redukowania niekorzystnego wpływu na przyrodę przez działania proekologiczne i stosowanie rożnych form ochrony przyrody.
- Kształtowanie umiejętności dostrzegania różnic pomiędzy książkami.
- Kształtowanie umiejętności konstruowania wypowiedzi poprzez zachęcanie do opowiadania o swoich ulubionych książkach i bohaterach.