Przedszkole nr 1 im. Małych Odkrywców w Obornikach Śląskich

PLAN PRACY DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZEJ - KWIECIEŃ

PLAN MIESIĘCZNY – KWIECIEŃ

Tematy kompleksowe:

  1. Morskie opowieści
  2. W domu i w zagrodzie
  3. Eko stylem życia
  4. Strażnicy książek

ZAŁOŻENIA EDUKACYJNE:

  • Doskonalenie umiejętności tworzenia konstrukcji płaskich i przestrzennych oraz kompozycji z różnorodnego materiału, z wykorzystaniem właściwych sposobów łączenia, montowania.
  • Doskonalenie umiejętności kreślenia wzorów, szlaczków w liniaturze, z zachowaniem regularnego odstępu między elementami graficznymi.
  • Doskonalenie sprawności rąk oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas zabaw ruchowych, ruchowo-naśladowczych, manipulacyjnych, rozgrywek sportowych.
  • Systematyczne uczestniczenie w zabawach ruchowych i zajęciach gimnastycznych.
  • Zachęcanie do aktywności ruchowej, zabaw na świeżym powietrzu oraz uprawiania sportu.
  • Kształtowanie nawyku przestrzegania zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo własne oraz partnerów zabawy.
  • Wdrażanie do stosowania własnych strategii radzenia sobie w sytuacjach trudnych emocjonalnie.
  • Prawidłowa reakcja na zauważone zagrożenie lub wyrządzaną krzywdę zwierzętom.
  • Dostrzeganie, że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania, przejawianie w stosunku do nich życzliwości i troski.
  • Kształtowanie umiejętności dostrzegania wpływu książek na emocje i nastrój.
  • Doskonalenie umiejętności posługiwania się gestem, mimiką, ruchem w celu wyrażenia określonych treści i odczuwanych przez postać emocji.
  • Doskonalenie umiejętności pełnienia określonej roli w grupie.
  • Doskonalenie umiejętności oceniania zachowania innych oraz dokonywania samooceny, oceny innych z zastosowaniem adekwatnych określeń oraz wczuwaniem się w sytuację i odczucia danej osoby.
  • Kształtowanie postawy szacunku dla pracy rolników wdrażanie do kultywowania zwyczajów i tradycji regionalnych oraz rodzinnych.
  • Wdrażanie do przestrzegania zasad uczciwej rywalizacji podczas gier zespołowych, konkursów, zawodów sportowych oraz reguł w grach planszowych.
  • Wdrażanie do podejmowania działań służących osiągnięciu wspólnego celu (zespołowe planowanie, realizowanie zadań, odczuwanie współodpowiedzialności za przebieg i efekt końcowy).
  • Kształtowanie postaw proekologicznych w codziennym życiu (segregacja odpadów, oszczędzanie wody i energii (np. zachowania z codziennego życia, udział w akcjach „sprzątanie świata”).
  • Kształtowanie aktywnej postawy podczas zajęć (stawianie pytań, udzielanie odpowiedzi, podążanie za tokiem rozmowy).
  • Wdrażanie do samodzielnego podejmowania decyzji oraz ponoszenia ich konsekwencji.
  • Kształtowanie świadomości narodowej i poczucia dumy z faktu bycia Polakiem, przez dostrzeganie piękna: języka, literatury.
  • Przejawianie poczucia własnej wartości jako osoby, wyrażanie szacunku wobec innych.
  • Wzbogacanie wiedzy na temat zwierząt domowych, hodowlanych, egzotycznych.
  • Wzbogacanie wiedzy na temat postępu technicznego w gospodarstwie rolnym.
  • Doskonalenie umiejętności płynnego mówienia podczas rożnych form wypowiedzi i sytuacji.
  • Kształtowanie umiejętności deklamowania wierszy grupowo i indywidualnie.
  • Kształtowanie umiejętności czytania prostych wyrazów z poznanych liter.
  • Kształtowanie umiejętności układania wyrazów z liter i zdań z rozsypanek wyrazowych.
  • Doskonalenie umiejętności przeliczania, dodawania i odejmowania w zakresie 9.
  • Kształtowanie pojęcia liczby 10.
  • Rozpoznawanie cyfr oznaczających liczby od 0 do 10.
  • Dostrzeganie znaczenia liter oraz cyfr i numeracji w życiu codziennym.
  • Kształtowanie pojęcia stałości liczby elementów zbioru.
  • Bogacenie doświadczeń w zakresie mierzenia długości, wspieranie rozwoju dziecięcego myślenia w zakresie stałości długości.
  • Dostrzeganie znaczenia stosowanych miar w życiu człowieka.
  • Doskonalenie umiejętności rozumienia i wyjaśniania znaczenia umownych symboli i znaków znajdujących się w otoczeniu, np. alfabet Morse,a, sygnały świetlne, dźwiękowe.
  • Rozwijanie zainteresowania osiągnięciami, wynalazkami człowieka.
  • Wzbogacenie wiedzy na temat środków transportu, roślin i zwierząt wodnych.
  • Doskonalenie umiejętności klasyfikowania jakościowego i ilościowego przedmiotów.
  • Doskonalenie umiejętności tworzenia i odtwarzania rytmicznych układów.
  • Kształtowanie umiejętności rozpoznawania monet oraz rozumienia, do czego służą pieniądze.
  • Doskonalenie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych, prawidłowości podczas przeprowadzania doświadczeń.
  • Wzbudzanie zainteresowania czytaniem i literami: litery „g”, „G”.
  • Doskonalenie umiejętności wykorzystywania piktogramów do kodowania informacji.
  • Poszerzanie wiadomości o zagrożeniach dla przyrody wynikających ze zmian klimatycznych, rozwoju cywilizacji oraz codziennej działalności człowieka (zanieczyszczanie wody, powietrza, gleby).
  • Poszerzanie wiadomości na temat sposobów redukowania niekorzystnego wpływu na przyrodę przez działania proekologiczne i stosowanie rożnych form ochrony przyrody.
  • Kształtowanie umiejętności dostrzegania różnic pomiędzy książkami.
  • Kształtowanie umiejętności konstruowania wypowiedzi poprzez zachęcanie do opowiadania o swoich ulubionych książkach i bohaterach.