Przedszkole nr 1 im. Małych Odkrywców w Obornikach Śląskich

PLAN PRACY DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZEJ - MARZEC

PLAN MIESIĘCZNY – MARZEC

Tematy kompleksowe:

  1. Recepta na zdrowie
  2. Kiedyś i dziś
  3. Na tropach wiosny
  4. Radosna Wielkanoc

 

ZAŁOŻENIA EDUKACYJNE:

  • Rozumienie konieczności systematyczności w zakresie czynności higienicznych oraz powtarzalności w określonych sytuacjach.
  • Wdrażanie do samokontroli i dbałości o czystość własnego ciała oraz estetykę wyglądu.
  • Doskonalenie umiejętności dokładnego mycia zębów.
  • Wdrażanie do systematycznej dbałości o czystość przyborów łazienkowych.
  • Rozumienie znaczenia dbałości o higienę oraz dostrzeganie zagrożenia wynikającego z jej nieprzestrzegania.
  • Kształtowanie umiejętności kontrolowania swojego zachowania podczas zabawy, pracy i odpoczynku.
  • Kształtowanie umiejętności radzenia sobie z nieprzyjemnymi emocjami i okazywania ich w sposób akceptowany społecznie.
  • Wdrażanie do współdziałania z innymi dziećmi w zabawie, pracach użytecznych oraz podczas odpoczynku.
  • Doskonalenie umiejętności uważnego słuchania i wykonywania poleceń nauczyciela.
  • Doskonalenie umiejętności komunikowania się z dziećmi i osobami dorosłymi.
  • Kształtowanie umiejętności wyrażania swoich oczekiwań wobec partnera zabawy.
  • Wdrażanie do bycia uważnym na komunikaty partnera zabawy oraz do respektowania jego oczekiwań.
  • Wzbogacanie wiedzy na temat czynników mających znaczenie dla naszego zdrowia i kondycji.
  • Doskonalenie umiejętności rozumienia i wyjaśniania znaczenia umownych symboli i znaków znajdujących się w otoczeniu, np. graficzne opisy, kodeksy, plakaty, sygnały dźwiękowe.
  • Doskonalenie umiejętności wykorzystywania znanych piktogramów do kodowania informacji, do tworzenia notatek, plakatów itp.
  • Rozwijanie umiejętności formułowania wypowiedzi z przestrzeganiem konsekwencji i zgodności czasu.
  • Kształtowanie umiejętności nadawania nazwy wyodrębnionemu zbiorowi elementów.
  • Doskonalenie umiejętności porządkowania przedmiotów według długości wzrastającej i malejącej.
  • Doskonalenie umiejętności posługiwania się pojęciami dotyczącymi kierunku w przestrzeni z własnego punktu widzenia oraz z punktu widzenia innej osoby.
  • Kształtowanie pojęcia liczby dziewięć, poznanie cyfry „9”.
  • Rozpoznawanie cyfr oznaczających liczby od 0 do 9.
  • Dostrzeganie znaczenia liter oraz cyfr i numeracji w życiu codziennym.
  • Kształtowanie pojęcia stałości liczby elementów zbioru.
  • Kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania w zabawie oraz w sytuacjach użytkowych.
  • Kształtowanie umiejętności układania i opowiadania historyjki obrazkowej.
  • Doskonalenie umiejętności odróżniania elementów świata fikcji od rzeczywistości.
  • Doskonalenie umiejętności postrzegania książek jako źródła przyjemnych emocji, pasjonujących historii oraz wiedzy o świecie, dostrzegania znaczenia umiejętności czytania w codziennym życiu.
  • Wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami: litery „c” „C”, „z”, „Z”, „j”, „J”.
  • Rozwijanie umiejętności czytania sylab i prostych wyrazów zbudowanych z poznanych liter oraz wyrazów do czytania globalnego.
  • Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowo-wyrazowej.
  • Doskonalenie umiejętności porównywania liczebności zbiorów, stosowania znaków <, >, =, ustalania równoliczności zbiorów, rozumienia pojęcia „o ile więcej?”, „o ile mniej?”
  • Doskonalenie umiejętności posługiwania się w zabawie i w trakcie wykonywania innych czynności pojęciami dotyczącymi następstwa czasu np. wczoraj, dzisiaj, jutro, rano, wieczorem, w tym nazwami pór roku, nazwami dni tygodnia i miesięcy.
  • Wdrażanie do prowadzenia obserwacji zjawisk przyrodniczych oraz brania udziału w zabawach badawczych, stawiania hipotez i wyciągania wniosków.
  • Poszerzanie pojęć związanych ze zmianami obserwowanymi w przyrodzie: stany skupienia wody.
  • Wspieranie rozwoju dziecięcego myślenia w zakresie stałości objętości.
  • Kształtowanie umiejętności wyrażania wiedzy i emocji dotyczących zwyczajów związanych z pożegnaniem zimy i powitaniem wiosny.
  • Ilustrowanie zjawisk przyrodniczych poprzez różnorodne formy ekspresji: plastyczną, techniczną, muzyczną, mimiczną, ruchową.
  • Doskonalenie umiejętności rozróżniania podstawowych figur geometrycznych (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt).
  • Wzbogacanie wiedzy o polskich tradycjach związanych z obchodami świąt Wielkanocy.