Przedszkole nr 1 im. Małych Odkrywców w Obornikach Śląskich

Plan miesięczny MARZEC 2024

PLAN DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZY NA MIESIĄC MARZEC

Tematy:

1. Jak Wygląda nasza planeta?

2. W świecie roślin i zwierząt.

3. Tam, gdzie Słońce, Księżyc i gwiazdy.

4. Ziemia źle się czuje?

 

Krąg tematyczny: Jak wygląda nasza planeta?

Obszar fizyczny
• wyrabianie nawyku utrzymania prawidłowej postawy ciała
• wyzwalanie aktywności ruchowej poprzez zabawy oparte na naturalnej potrzebie ruchu
• kształtowanie prawidłowych zachowań higienicznych (odpowiednie mycie zębów i rąk)

Obszar emocjonalny
• kształtowanie umiejętności dostrzegania uczuć innych ludzi, wczuwania w czyjąś sytuację
• wdrażanie do komunikowania swoich potrzeb i pragnień

Obszar społeczny
• organizowanie doświadczeń, pomagających dzieciom w kształtowaniu świadomości własnego „ja”
• kształtowanie umiejętności czekania na swoją kolej

Obszar poznawczy
• wdrażanie do uważnego słuchanie opowiadań, wierszy, reagowanie na humor zawarty w utworach
• budowanie dziecięcej wiedzy o Kosmosie
• kształtowanie umiejętności rozpoznawania kół, spośród figur geometrycznych
• stymulowanie aktywności twórczej przez układanie kompozycji i mozaik z różnych materiałów
• zachęcanie dzieci do pogłębienia wiedzy o otaczającym świecie przyrody przez obserwowanie i analizowanie najbliższego otoczenia
• utrwalenie nazw kolorów
• rozwijanie wyobraźni

 

Krąg tematyczny: W świecie roślin i zwierząt.

Obszar fizyczny
• rozwijanie naturalnych czynności ruchowych
• doskonalenie umiejętności samoobsługowych
• wdrażanie do aktywnego uczestnictwa w zabawach ruchowych
• rozwijanie motoryki małej

Obszar emocjonalny
• dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego, jako źródła satysfakcji estetycznej
• kształtowanie pozytywnego stosunku do zwierząt oraz roślin

Obszar społeczny
• kształtowanie postaw prospołecznych
• wdrażanie do zgodnej współpracy w grupie i odczuwania radości ze wspólnej zabawy

Obszar poznawczy
• wzbogacanie słownictwa
• rozwijanie umiejętności wypowiadania się
• kształtowanie umiejętności matematycznych: klasyfikowanie, segregowanie, liczenie w dostępnym zakresie
• stymulowanie twórczej aktywności
• rozbudzanie zainteresowania światem przyrody
• poszerzenie wiadomości na temat roślin i zwierząt

 

Krąg tematyczny: Tam, gdzie Słońce, Księżyc i gwiazdy.

Obszar fizyczny
• wyrabianie nawyku dbania o zachowanie prawidłowej postawy ciała
• rozwijanie sprawności manualnej
• wdrażanie do komunikowania potrzeby ruchu i odpoczynku

Obszar emocjonalny
• rozwijanie umiejętności nazywania emocji
• przedstawianie emocji za pomocą mimiki i ruchów ciała
• kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami i godzenia się z porażką

Obszar społeczny
• kształtowanie postaw prospołecznych, czerpanie radości ze wspólnej zabawy
• wdrażanie do zgodnego współdziałania z dziećmi w zabawie

Obszar poznawczy
• rozwijanie umiejętności wypowiadania się
• kształtowanie umiejętności matematycznych: segregowanie, liczenie w dostępnym zakresie
• rozbudzanie zainteresowania Kosmosem
• poszerzenie wiadomości na temat Kosmosu
• poznanie prostych zjawisk przyrodniczo-fizycznych poprzez przeprowadzanie prostych doświadczeń

 

Krąg tematyczny: Ziemia źle się czuje.

Obszar fizyczny
• rozwijanie umiejętności samodzielnego wykonywania czynności higienicznych i samoobsługowych
• rozwijanie sprawności ruchowej poprzez udział w zabawach ruchowych

Obszar emocjonalny
• budzenie wrażliwości na piękno przyrody
• zachęcenie dzieci do dbania o czystość środowiska
• wzmacnianie więzi ze środowiskiem przyrodniczym

Obszar społeczny
• kształtowanie umiejętności społecznych (uważne słuchanie dorosłych i dzieci, zgodna zabawa z innymi, rozumienie oraz wykonywanie prostych poleceń, zwracanie się do nauczyciela w razie potrzeby, porządkowanie po sobie miejsca zabawy)
• wdrażanie do współdziałania z dziećmi w zabawie
• kształtowanie postaw proekologicznych

Obszar poznawczy
• rozwijanie umiejętności wypowiadania się
• budowanie wiedzy o ochronie przyrody
• bogacenie czynnego i biernego słownika dziecka
• kształtowanie umiejętności segregowania i klasyfikowania odpadów
• rozwijanie wrażliwości estetycznej i wyobraźni plastycznej
• tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez eksperymentowanie
• kształtowanie umiejętności obserwowania i interpretowania zjawisk przyrodniczych
• rozwijanie wyobraźni muzycznej