Przedszkole nr 1 im. Małych Odkrywców w Obornikach Śląskich

Plan wrzesień

PLAN DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZY NA MIESIĄC- WRZESIEŃ

TEMATY:

  1. Pierwszy raz w przedszkolu

  2. Żegnamy wakacje

  3.  Kończy się wrzesień, nadchodzi jesień

  4. Cuda na Ziemi

Krąg tematyczny 1. Pierwszy raz w przedszkolu

CELE OGÓLNE

Obszar fizyczny

– wdrażanie do przestrzegania podstawowych zasad higieny, zgłaszania potrzeb fizjologicznych 

– wdrażanie do samodzielnego zdejmowania i zakładania ubrania, korzystania z toalety, spożywania posiłków 

– udział w zabawach kierowanych, ruchowych, sprzątanie zabawek po skończonej zabawie

Obszar emocjonalny

─ wyrażanie emocji własnych i wczuwanie się w emocje innych dzieci

– dzielenie się z innymi swoimi przeżyciami

Obszar społeczny

– obdarzanie uwagą innych dzieci i osób dorosłych, poznawanie imion kolegów i koleżanek z grupy 

– nawiązywanie relacji rówieśniczych 

– kształtowanie umiejętności współdziałania w zabawie

– wdrażanie do przestrzegania zasad i reguł obowiązujących w zabawie

Obszar poznawczy

– nazywanie części ciała

─ klasyfikowanie zabawek ze względu na określoną cechę

─ wdrażanie do wypowiadania się na podany temat 

– kształtowanie poczucia rytmu i umiejętności wokalnych

– poznawanie najbliższego otoczenia

Krąg tematyczny 2. Żegnamy wakacje

CELE OGÓLNE

Obszar fizyczny

– uczestniczenie w zabawach ruchowych

– wdrażanie do samodzielnego zdejmowania i zakładania ubrania, korzystania z toalety, spożywania posiłków 

Obszar emocjonalny

─ przeżywanie i wyrażanie emocji, poznanie sposobów radzenia sobie z trudnymi emocjami

─ wypowiadanie się o tym, co każdy lubi

Obszar społeczny

– obdarzanie uwagą dzieci i dorosłych

─ uczenie się współdziałania z innymi dziećmi

─ integrowanie się z grupą

─ czerpanie radości ze wspólnych działań i osiągnięć

Obszar poznawczy

– kształtowanie umiejętności wyrażania swoich myśli

– słuchanie z uwagą utworów literackich

– doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat wysłuchanego tekstu

– wykonywanie prac plastycznych

– rozpoznawanie przedmiotów za pomocą dotyku 

– rozwijanie umiejętności matematycznych, przeliczanie na konkretach

– reagowanie na zmiany wysokości dźwięków (niskie i wysokie)

– rozwijanie umiejętności wokalnych 

– uczestniczenie w zabawach twórczych

Krąg tematyczny 3. Kończy się wrzesień, nadchodzi jesień

CELE OGÓLNE

Obszar fizyczny

– uczestniczenie w zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu

– wdrażanie do samodzielnego korzystania z toalety, spożywania posiłków, zdejmowania i zakładania ubrania

Obszar emocjonalny

– rozpoznawanie emocji i ich nazywanie, dzielenie się z swoimi przeżyciami, emocjami, doświadczeniami 

Obszar społeczny

– obdarzanie uwagą rówieśników, znajomość imion dzieci z grupy 

wdrażanie do współpracy z innymi

czerpanie radości ze wspólnych osiągnięć

Obszar poznawczy

– obserwowanie i nazywanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla jesieni 

– rozpoznawanie i nazywanie wybranych owoców

poznawanie wartości prozdrowotnych warzyw i owoców

– wsłuchiwanie się w dźwięki przyrody, rozpoznawanie ich 

– doskonalenie umiejętności matematycznych: klasyfikowanie przedmiotów ze względu na rodzaj, przeliczanie na konkretach we własnym zakresie 

– podejmowanie samodzielnej aktywności poznawczej – korzystanie z dziecięcej biblioteczki, dbanie o książki 

– doskonalenie poczucia rytmu i umiejętności wokalnych (śpiewanie piosenki, powtarzanie rymowanek)

Krąg tematyczny 4. Cuda na Ziemi

CELE OGÓLNE

Obszar fizyczny

– doskonalenie motoryki małej podczas zabaw drobnymi przedmiotami 

– układanie prostych konstrukcji z klocków 

─ kształtowanie nawyku relaksowania się 

Obszar emocjonalny

─ kształtowanie umiejętności radzenia sobie z porażką

Obszar społeczny

– odczuwanie przynależność do grupy 

─ dostrzeganie zalet współdziałania w zespole 

Obszar poznawczy 

– wyrażanie siebie poprzez impresję plastyczną i muzyczną 

– rozpoznawanie różnych dźwięków, wskazywanie źródła pochodzenia

– wzbogacanie wiedzy o świecie roślin i zwierząt 

– wykonywanie ćwiczeń oddechowych i logopedycznych 

─ słuchanie utworów literackich i wypowiadanie się na ich temat

– dostrzeganie i kontynuowanie prostych rytmów 

– rozwijanie poczucia rytmu 

– rozpoznawanie i nazywanie podstawowych kolorów

– podejmowanie aktywności poznawczej – oglądanie ilustracji w książkach i czasopismach