Przedszkole nr 1 im. Małych Odkrywców w Obornikach Śląskich

PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ DLA DZIECI PIĘCIOLETNICH NA MIESIĄC lISTOPAD

PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ – Grupa Piraci

 

 

 

LISTOPAD

Temat dnia

Tydzień  I         Cele dnia

Kto jest kim w mojej rodzinie

Dziecko:

- bawi się w kącikach zainteresowań,

- podaje skojarzenia do słowa rodzina,

- wypowiada się na temat wysłuchanego wiersza,

- dobiera nazwy członka rodziny w rodzaju męskim do nazwy w rodzaju żeńskim,

- rozwiązuje zagadki słowne na temat członków rodziny,

- uczestniczy w zabawach ruchowych,

- wypowiada się na temat członków rodziny,

- omawia przyniesione zdjęcia z członkami rodziny,

- rysuje obraz swojej rodziny,

- czyta globalnie nazwy członków rodziny,

- wyróżnia głoskę m w nagłosie, wygłosie i śródgłosie wybranych wyrazów,

- zaznacza literę m w zbiorze innych grafemów,

- bierze udział w zabawach fabularyzowanych,

- reaguje ruchem na sylabę ma,

- rysuje portret mamy dowolną techniką,

- układa puzzle,

- gra w memory.

Album moich dziadków

Dziecko:

- uczestniczy w zabawach dowolnych,

- opowiada o tym, co było na obrazku,

- uczestniczy w ćwiczeniach porannych,

- wypowiada się na temat swoich wspomnień i sposobów ich utrwalania,

- opowiada jak powstają zdjęcia,

- bawi się w fotografa,

- wykonuje zadania grafomotoryczne,

- wyszukuje różnice i podobieństwa na zdjęciach,

- uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych,

- porusza się w parach,

- powtarza ruchy drugiej osoby,

- tworzy grupowy album zdjęć,

- podpisuje się swoim imieniem,

- uczestniczy w zabawach konstrukcyjnych.

 

Jak żyli moi dziadkowie?

Dziecko:

- bawi się w kącikach zainteresowań,

- uczestniczy w ćwiczeniach porannych,

- porównuje współczesne i dawne zabawki,

- gra w kółko i krzyżyk z użyciem różnych przedmiotów,

- klasyfikuje przedmioty,

- wypowiada się na temat uczucia tęsknoty i emocji, które jej towarzyszą,

- opowiada o swoich uczuciach,

- wykonuje prace plastyczną,

- wyszukuje w ogrodzie przedszkolnym stare i nowe przedmioty i nazywa je,

- podejmuje pierwsze próby gry w warcaby i szachy,

- zgodnie bawi się zabawkami.

Życie człowieka

Dziecko:

- podejmuje zabawy dowolne w kącikach zainteresowań,

- uczestniczy w ćwiczeniach porannych,

- układa obrazki zgodnie z kolejnością zdarzeń,

- porównuje okresy życia  człowieka,

- wypowiada się na temat Święta Zmarłych,

- wypowiada się na temat wysłuchanego wiersza,

- uczestniczy w zajęciach gimnastycznych,

- bawi się w ogrodzie przedszkolnym,

- przygotowuje bukiet na Święto Zmarłych,

- wyszukuje i kategoryzuje zdjęcia z gazety,

- zadaje pytania zamknięte,

- przelicza w zakresie 10.

 

 

 

Drzewo mojej rodziny

Dziecko:

- bawi się w kącikach zainteresowań,

- stosuje zwroty grzecznościowe,

- uczestniczy w ćwiczeniach porannych,

- wyjaśnia, czym jest drzewo genealogiczne,

- tworzy drzewo własnej rodziny,

- nazywa poszczególnych członków własnej rodziny,

- rozpoznaje i nazywa liczbę 3 wśród innych liczb,

- wykonuje ćwiczenia grafomotoryczne przygotowujące do kreślenia liczby 3,

- uczestniczy w ćwiczeniach ruchowych,

- reaguje na sygnał,

- uczestniczy w zabawach przy piosence ludowej,

- uczestniczy w zabawach w dom,

- rysuje domy z przyszłości ,

- buduje wypowiedzi dotyczące rodziny uczestnicząc w zabawie techniką niedokończonych zdań,

- uczestniczy w zabawach konstrukcyjnych.

 

 

 

 

Temat dnia

 

Tydzień II      Cele dnia

Wędrująca ziemia

Dziecko:

- uczestniczy w zabawach konstrukcyjnych,

- uczestniczy w zabawach porannych,

- podaje nazwy planet Układu Słonecznego,

- porównuje planety,

- przelicza obiekty,

- wyjaśnia, dlaczego występuje dzień i noc,

- uczestniczy w zabawach ruchowych,

- opowiada, co oznaczają kolory na globusie,

- wykonuje model ziemi – praca techniczna,

- wyjaśnia, skąd biorą się pory roku,

- wymienia nazwy pór roku, porządkuje je,

- uczestniczy w zabawach orientacyjno- porządkowych w ogrodzie przedszkolnym,

- uczestniczy w zabawie w ciepło-zimno,

- odkłada zabawki na wyznaczone miejsce.

Jesienne obłoki

Dziecko:

- uczestniczy w zabawach w kącikach zainteresowań,

- uczestniczy w ćwiczeniach porannych,

- wypowiada się na temat wysłuchanego utworu,

- wykonuje chmurę za pomocą plam,

- wypowiada się na temat chmur i ich rodzajów,

- robi chmurę w butelce,

- wykonuje lornetkę do obserwacji chmur,

- uczestniczy w zabawach ruchowych,

- porusza się w rytm muzyki,

- tworzy akompaniament do piosenki z wykorzystaniem samodzielnie wykonanych instrumentów,

- wykorzystuje samodzielnie stworzone lornetki do obserwacji chmur,

- bierze udział w zabawach fabularyzowanych,

- postępuje zgodnie z instrukcją,

- tworzy model chmury z waty i papieru technicznego,

- liczy, segreguje zbiory wg podanej cechy.

Pada, pada deszcz

Dziecko:

- bawi się w kącikach zainteresowań,

- korzysta ze sprzętu i zabawek zgodnie z przeznaczeniem,

- uczestniczy w ćwiczeniach porannych,

- porównuje różne zbiorniki wodne,

- wyjaśnia, skąd się bierze deszcz,

- omawia obieg cyklu wody w przyrodzie,

- wykonuje zadania grafomotoryczne,

- podąża za instrukcją graficzną,

- uzupełnia i opowiada historyjkę obrazkową,

- układa puzzle.

 

„Polska – moja Ojczyzna”.

Dziecko:

- bawi się w kącikach zainteresowań,

- wykonuje prace porządkowe na rzecz grupy,

- uczestniczy w ćwiczeniach porannych,

- wypowiada się na temat wysłuchanego opowiadania,

-nabywa pewności siebie w trakcie indywidualnych występów,

- wzmacnia swoją osobowość,

- zna symbole narodowe,

- poprawnie zachowuje się w czasie śpiewania hymnu,

- poszerza słownictwo i doskonali dykcję,

- rozwija pamięć,

- wyróżnia literę T wśród innych grafemów,

- wyróżnia głoskę t w nagłosie, śródgłosie i wygłosie,

- kreśli w tunelu,

- przelicza elementy,

- przeprowadza proste eksperymenty,

- spośród przedmiotów wybiera te, które toną i te które utrzymują się na wodzie,

- uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych,

- reaguje na sygnał,

- uczestniczy w zabawach orientacyjno- porządkowych,

- liczy usłyszane dźwięki,

- porządkuje kącik książek,

- segreguje książki wg wielkości i grubości.

 

„Kto ty jesteś? – Polak Mały”

Dziecko:

- bierze udział w zabawach dowolnych w kącikach zainteresowań,

- uczestniczy w ćwiczeniach porannych,

- wypowiada się na temat dostosowania stroju do pogody,

- opowiada o tym, co można robić w słoneczny i w pochmurny dzień,

- rysuje piktogramy symboli narodowych,

-- zna nazwę miejscowości w której mieszka, zna ważniejsze miejsca

- zna legendy związane z miejscem zamieszkania oraz krajem

- wie, jakiej jest narodowości, że mieszka w Polsce, a stolicą Polski jest Warszawa;

- nazywa godło i flagę państwową, zna I zwrotkę polskiego hymnu

- odgrywa scenki związane z prognozowaniem pogody,

- pracuje z innymi dziećmi podczas zabaw w ogrodzie przedszkolnym,

- wykonuje ćwiczenia grafomotoryczne,

- uczestniczy w ćwiczeniach doskonalących motorykę małą.

 

 

 

Temat dnia

Tydzień III     Cele dnia

Czy wszystkie zwierzęta są dzikie?

Dziecko:

- samodzielnie wymyśla zagadki,

- wita się z innymi dziećmi,

- bierze udział w zabawach orientacyjno-porządkowych,

- reaguje na sygnał,

- rozpoznaje zwierzęta domowe i podaje ich nazwy,

- bierze udział w ćwiczeniach słuchu fonemowego,

- czyta globalnie,

- rozpoznaje głoskę i literę d wśród innych głosek i liter oraz podaje jej nazwę,

- wykonuje ćwiczenia grafomotoryczne,

- uczestniczy w ćwiczeniach pobudzających aparat artykulacyjny,

- wypowiada się na temat wysłuchanego wiersza,

- śpiewa proste piosenki,

- wypełnia kontury litery różnymi materiałami,

- uczestniczy w zabawach konstrukcyjnych i stolikowych.

 

 

 

Zwierzęta też mają swoje rodziny

Dziecko:

- uczestniczy w zabawach w większych grupach,

- wita się z innymi,

- reaguje na sygnał,

- uczestniczy w zabawach orientacyjno-porządkowych,

- wykonuje ćwiczenia grafomotoryczne,

- przelicza obiekty,

- rozpoznaje zwierzęta należące do różnych grup i podaje ich nazwy,

- klasyfikuje obiekty,

- porównuje liczebność zbiorów,

- bierze udział w ćwiczeniach gimnastycznych,

- gromadzi obiekty należące do jednej kategorii,

- wypełnia kontur liczby różnymi materiałami,

- uczestniczy w zabawach ruchowo-naśladowczych,

- gra w gry planszowe,

- korzysta z kącika plastycznego.

Zwierzęta też mają swoje upodobania

Dziecko:

- ogląda dziecięce czasopisma i książki,

- wyodrębnia głoski w nagłosie,

- wita się z innymi,

- reaguje na sygnał dźwiękowy,

- uczestniczy w zabawach orientacyjno-porządkowych,

- odgaduje zwierzę na podstawie ruchu, mimiki, dźwięków,

- opowiada o sposobach komunikowania się zwierząt,

- wyjaśnia stereotypy dotyczące zwierząt domowych,

- wykonuje ćwiczenia grafomotoryczne,

- ocenia prawdziwość stwierdzeń związanych ze zwierzętami domowymi,

- tworzy wydzierankę z gazet,

- korzysta z zabawek i przedszkolnego sprzętu zgodnie z przeznaczeniem,

- wypowiada się na temat sposobu pielęgnacji zwierząt domowych,

- uczestniczy w zabawach ruchowo –naśladowczych,

- wyraża swoje emocje,

- buduje piramidę z klocków.

Jak opiekować się zwierzątkiem?

Dziecko:

- korzysta z zabawek i sprzętu w sali zgodnie z przeznaczeniem,

- wita się z innymi

- reaguje na sygnał dźwiękowy,

- uczestniczy w zabawach orientacyjno-porządkowych,

- wypowiada się na temat wysłuchanego tekstu,

- opowiada o własnych doświadczeniach,

- bierze udział w burzy mózgów,

- wykonuje psa z balona,

- uczestniczy w zabawach swobodnych,

- bierze udział w stworzeniu kącika,

- przyporządkowuje akcesoria do pielęgnacji zwierząt do ich właściciela,

- odczytuje piktogramy,

- bierze udział w dyskusji na temat uczuć żywionych do zwierząt,

- uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych,

- uczestniczy w zabawach dramowych,

- bierze udział w zabawach integracyjnych,

- przelicza liczbę obiektów.

 

Czy miś to też zwierzę?

Dziecko:

- bierze udział w zabawach konstrukcyjnych,

- buduje wieżę z klocków,

- wita się z innymi,

- bierze udział w zabawach orientacyjno-porządkowych,

- reaguje na sygnał,

- wypowiada się na temat wysłuchanego utworu,

- bierze udział w dyskusji na temat znanych misiów z bajek,

- podaje zdrobnienia do wyrazów związanych z niedźwiedziem,

- wypowiada się na temat ulubionego pluszaka, wyszukuje cechy wspólne obiektów,

- wyodrębnia elementy obiektów, dokonuje ich selekcji,

- porusza się w przestrzeni zgodnie ze wskazówkami słownymi,

- uczestniczy w zabawach gimnastycznych, pracując w parach,

- tłumaczy, dlaczego należy szanować zabawki,

- wyjaśnia, jak należy się zachować w kontaktach z obcym psem,

- odróżnia elementy fikcji od rzeczywistości,

- rysuje swoją ulubioną przytulankę,

- rozpoznaje i nazywa nowo poznane zwierzęta.

 

Temat dnia

Tydzień IV       Cele dnia

Przygotowania do zimy

Dziecko:

- zgodnie dzieli się zabawkami,

- wita się z innymi,

- uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych,

- bierze udział w burzy mózgów,

- opowiada, jak zwierzęta przygotowują się do zimy,

- śpiewa piosenkę,

- wypowiada się na temat wysłuchanego utworu,

- ilustruje fragmenty tekstu,

- czyta globalnie,

- opowiada swoimi słowami treść utworu,

- porządkuje wydarzenia z tekstu, zachowując związki przyczynowo-skutkowe,

- przelicza obiekty,

- dodaje obiekty,

- wykonuje ćwiczenia grafomotoryczne,

- wyszukuje oznaki przygotowania przyrody do zimy,

- wypełnia kontur cyfry różnymi materiałami,

- uczestniczy w zabawach paluszkowych,

- układa litery z dostępnych materiałów.

Kto robi zapasy na zimę?

Dziecko:

- przestrzega zasad w trakcie zabawy,

- wita się z innymi,

- uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych,

- wypowiada się na temat przeczytanego wiersza,

- rozpoznaje zapasy dla zwierząt po dotyku,

- przyporządkowuje zapasy do zdjęć zwierząt,

- czyta globalnie,

- klasyfikuje, przelicza obiekty,

- porównuje liczebność zbiorów,

- przyporządkowuje zwierzęta do ich schronień,

- rozpoznaje głoskę i literę y wśród innych głosek i liter,

- wykonuje ćwiczenia grafomotoryczne,

- wypełnia kontur litery różnymi materiałami,

- odnajduje w ogrodzie przedszkolnym obiekty, których jest więcej niż jeden,

- prawidłowo posługuje się rzeczownikami w liczbie mnogiej,

- tworzy rytmy proste i złożone,

- odkłada zabawki na wyznaczone miejsce po skończonej zabawie.

Kto zapada w sen zimowy?

Dziecko:

- zgodnie bawi się z innymi dziećmi,

- wita się z rówieśnikami,

- uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych,

- bierze udział w tradycyjnych zabawach ruchowych,

- opowiada, jakie zwierzęta są aktywne zimą, jakie zapadają w sen zimowy, w hibernację,

- przyporządkowuje zwierzęta do odpowiednich miejsc w tabeli w zależności od ich aktywności w okresie zimowym,

- koduje obiekty i przelicza je,

- wykonuje ćwiczenia grafomotoryczne,

- rysuje las na papierze XXL,

- bierze udział w zabawach o emocjach na temat zmęczenia,

- obserwuje ptaki przylatujące do ogrodu przedszkolnego i podaje ich nazwy,

- reaguje na sygnał dźwiękowy,

- wykonuje pracę plastyczną „Jeż pod liśćmi”,

- wypowiada się na temat oglądanych ilustracji.

Kogo zimą nie spotkamy w Polsce?

Dziecko:

- uczestniczy w zabawach konstrukcyjnych,

- wita się z innymi,

- bierze udział w ćwiczeniach gimnastycznych,

- wypowiada się na temat wysłuchanego wiersza,

- opisuje wybrane gatunki ptaków i podaje ich nazwy,

- dzieli wyrazy na sylaby,

- uczestniczy w zabawach ruchowych,

- krótko omawia budowę ptaka,

- wykonuje serie eksperymentów z piórkiem,

- tworzy pracę plastyczną z wykorzystaniem piórek,

- uczestniczy w zabawach bieżnych w ogrodzie przedszkolnym,

- odwzorowuje barwy, kolorując kolorowankę dotyczącą ptaków,

- konstruuje karmnik dla ptaków,

- po skończonej zabawie odkłada zabawki na miejsce,

- używa zwrotów grzecznościowych.

Jakie zwierzęta potrzebują naszej pomocy zimą?

Dziecko:

- układa puzzle,

- gra w memory,

- wita się z innymi,

- naśladuje prezentowane ruchy,

- wypowiada się na temat wysłuchanego wiersza,

- rozwiązuje zagadki słowne,

- rysuje zwierzęta leśne,

- porównuje karmnik i paśnik,

- wykonuje minikarmnik,

- wiesza karmnik w przedszkolnym ogrodzie,

- oddziela różne rodzaje ziaren,

- wypełnia kontury obiektu ziarnami,

- przelicza i segreguje obiekty.